Aktualności

Seminarium w ramach Forum Edukacyjnego Służb Mundurowych

Data publikacji 20.10.2022

W dniach 18–19 października 2022 r. w Szkole Policji w Katowicach w ramach Forum Edukacyjnego Służb Mundurowych (FESM), odbyło się seminarium na temat „Digitalizacja – szanse i zagrożenia w edukacji, mocne i słabe strony elektronicznego kształcenia na odległość”.

Forum, którego sygnatariuszem od samego początku jest nasza szkoła, zostało utworzone 28 października 2013 r. Obecnie liczy czternastu członków. Powstało m.in. w celu wymiany wiedzy, umiejętności, materiałów szkoleniowych i dobrych praktyk w zakresie szkolenia funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników służb mundurowych, w szczególności związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii kształcenia.

Otwarcia seminarium dokonała insp. dr Gabriela Socha – Zastępca Komendanta Szkoły Policji w Katowicach.

W trakcie spotkania zaprezentowano szereg ciekawych rozwiązań związanych z realizacją elektronicznego kształcenia na odległość w poszczególnych uczelniach oraz jednostkach szkoleniowych służb mundurowych. Podyktowane jest to przede wszystkim tym, że do kształcenia poszczególne podmioty wykorzystują różne platformy i narzędzia do zdalnego nauczania. Wskazano przede wszystkim na korzyści i zalety wynikające z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przy wykorzystaniu infrastruktury informatycznej oraz oprogramowania zapewniającego optymalną realizację zajęć.  E-learning, nie tylko pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze związane z dotarciem na zajęcia, ale daje również dużą elastyczność pozwalającą na wybór czasu, miejsca i tempa zdobywania wiedzy (materiały do nauczania dostępne są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu). Tego typu model nauczania wymaga od uczących się samodzielności, zachęca do przejawiania inicjatywy oraz aktywności. Wśród wad kształcenia na odległość wskazywano m.in. na ograniczenie więzi międzyludzkich spowodowanych brakiem bezpośredniego kontaktu między nauczycielem a uczniem, niewielką liczbę wykwalifikowanej kadry dydaktycznej w tym zakresie, czasochłonność oraz warunki przygotowań właściwych materiałów dydaktycznych, dostępność sprzętu komputerowego oraz przepustowość łączy internetowych.

Podczas spotkania zwrócono szczególną uwagę na właściwe przygotowanie nauczycieli oraz  słuchaczy do pracy z wybraną platformą internetową. Osiągnięcie założonych celów dydaktycznych uwarunkowane jest przede wszystkim od zaangażowania obydwu stron biorących udział w procesie kształcenia.

W drugim dniu seminarium uczestnicy brali udział w warsztatach dotyczących oferty edukacyjnej, w tym szkoleń prowadzonych przy wykorzystaniu zdalnego nauczania w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz zwiedzili placówkę. 

Powrót na górę strony